Friday, November 21, 2008

Penilaian dan Peperiksaan

Ramai yang kata cikgu tak ada masalah kalau disuruh bercakap. Memang tidak dapat dinafikan perkara tu, tapi sebagai manusia biasa bila kita dinilai dan disuruh bercakap keluar jugak peluk sejuk, dingin dan macam-macam peluh lagi. Perasaan takut, cemas dan gelabah semua keluar. Nie la yang dirasai bila diuji untuk public speaking, persembahan tugasan individu, persembahan kumpulan dan ujian akhir kursus. Masih lagi bercerita tentang kursus PTK.

Di bilik di ataslah saya dan ahli kumplan PV1 diuji untuk public speaking dan persembahan tugasan individu. Untuk public speaking giliran saya adalah nombor 17. Fuhhh... jenuh tunggu. Bagi cikgu-cikgu yang mengajar dalam bahasa Melayu memanglah satu cabaran tugasan ini. Nak cukupkan 10 minit memang susah. Tapi bila persembahan tugasan individu 10 minit yang diberi tak cukup dan masa nie ramai yang cakap laju untuk habiskan persembahan. Masalah kurang sikit sebab ada bantuan dari slide power point dan berbahasa Melayu. Kali nie saya di giliran ke 4. Lega sebab cepat habis.
Ballroom 1 nie pula adalah tempat untuk persembahan kumpulan. Ada yang bermesyuarat dan ada kumpulan yang mempersembahkan rancangan temubual televisyen.
Cikgu-cikgu dah lama yang tak mengambil peperiksaan bertulis dan menjawab soalan esei, selama nie hanya melihat pelajar-pelajar sahaja yang mengambil peperiksaan.
BERHADAPAN dengan sesuatu peperiksaan utama adalah sesuatu yang menggelisahkan bagi semua orang. Tidak kira sama ada kita seorang yang baru pertama kali menghadapinya ataupun telah berkali-kali menempuhnya. Perasaan berdebar-debar sentiasa menghantui, tidak kira betapa bersedianya seseorang itu untuk menghadapi peperiksaan.
Di ballroom Penang nie Ujian Akhir Kursus dijalankan dan gambar di atas adalah suasana sebelum peperiksaan dan di bawah pula selepas habis ujian dan kertas jawapan sedang dikutip.

Apa pun keputusannya terima je la dengan redha dan anggap sebagai satu pengalaman untuk menjadikan kita lebih baik dari semalam. Insyaallah.

No comments: