Tuesday, May 26, 2009

Tayar Pancit...

Sampai di bilik guru pagi tadi terus keluarkan kertas-kertas peperiksaan untuk disemak sementara menunggu untuk masuk ke kelas. Kalau boleh nak siapkan pemeriksaan sebelum bermula cuti sekolah, sebab cuti nanti nak cuti je... tak nak sibuk dengan kertas-kertas Peperiksaan Pertengahan Tahun nie. Tapi masih banyak lagi untuk diperiksa.... Tiba-tiba fon berbunyi dan suara di hujung sana minta supaya segera datang ke kereta sebab tayar pancit dan bunyinya macam tayar dah flat terus. Aisehman..... baru je dalam dua minggu lepas tayar pancit kena paku nie kena lagi ke??? Dalam kepala dok fikir kalau flat terus kena tukar tayar la..... sapa nak tolong nie????Tue dia... dalam bulatan paku yang tertanam di tayar. Nasib baik ada angin lagi tak perlu tukar ke tayar spare, jadi nanti balik sekolah la baru hantar kedai dan tampal.
Dulu masa mula-mula tayar kereta pancit dok fikir nak tampal tayar nie macam tampal tayar basikal masa kecik-kecik dulu, bila tayar basikal pancit antar kat kedai Cina basikal kat kampung. Kena buka tayar dulu kemudian keluarkan tiub dari tayar tue, isi angin pas tue rendam dalam air tengok kat mana buih keluar, situ la tempat bocor yang perlu ditampal. Proses tampal pun leceh jugak sebab kena potong tiub tayar yang lama, bubuh gam kat tempat bocor dan tiub yang dipotong tadi, tunggu gam kering sikit pas tue baru tampal. Proses tadi ulang balik, masuk tiub dalam tayar basikal balik, betulkan kemudian pam basikal.
Tapi sekarang tak sampai lima minat dah siap... Sebab nampak paku di mana, jadi cabut paku tue dan sebab kali nie paku halus jadi letak air tengok bocor ke tak (lihat foto 1 ye...). Confirm bocor (rujuk gambar 2 pulak), kemudian dia cucuk satu alat tu nak tengok besar mana lubang di tayar (nie tengok gambar 3 dan 4).
Gambar kat atas tue lepas letak bahan untuk tampal lubang tadi, lebihannya dipotong dan kemudian proses terakhir pam angin tayar tue. Oppss... yang last sekali kena bayar la RM5.00 sekali tampal.

4 comments:

kuIna said...

skrang tayar beskal klu bocor tukar terus sbb apek2 dah tak buat keja tampal tampal nie...

Hazlin Nazri said...

biasa la tu,.... tayar bocor di awal bulan dapat gaji...

cepat je keluarnya duit...

Anonymous said...

eh kelas la kete cikgu
emm asik pancit je

mrak

siti_m said...

kulna LadyInRed
orang banyak duit kan skrang jadi bocor ganti tayar baru terus tak yah dah tampal macam dulu2

hazlin
tue la macam tau2 je kan

Anonymous
nak buat cam maner.....