Saturday, April 4, 2009

Pengkalan Hulu

2 – 4 April 2009 ke Pengkalan Hulu, Perak untuk menghadiri mesyuarat di Chalet Air Panas, Jalan Betong, Pengkalan Hulu, Perak Darul Ridzuan. Nie kali kedua berkunjung ke sana, kali pertama 7 tahun dahulu semasa membawa pelajar untuk pertandingan memanah peringkat Negeri Perak di SMK Tun Saban.

Signboard selamat datang… wah 380 meter dari aras laut tinggikan… Pengkalan Hulu ini dan letaknya di hujung Perak, sempadan dengan Kedah dan Betong,Thailand.

Roundabout di pekan Pengkalan Hulu dan kawasan di sekitar pekan.

Kali nie memandu seorang diri ke sana yang jauhnya lebih kurang 250 km. Selepas melalui bandar Gerik, hujan turun dengan lebatnya sepanjang jalan ke Pengkalan Hulu (dari Gerik ke Pengkalan Hulu lebih kurang 50 km). Dah la tak biasa dengan jalan nie yang berbukit bukau, jalan pun tak nampak sangat sebab hujan lebat, sorang pulak tue… jadi drive je la slow-slow. Tiba di Pengkalan Hulu, hujan dah mula reda… lega sebab senang nak tengok sign board untuk ke Chalet Air Panas. Jalan ke chalet nie ingat-ingat lupa (ye la sampai sini 7 tahun yang lalu) nasib baik masuk jalan yang betul sampai jugak akhirnya… legaaa….

Tak banyak perubahan yang berlaku di Chalet nie. Terdapat kolam air panas di sini sesuai untuk mereka yang ingin merendam kaki dan untuk sakit-sakit sendi. Chalet-chalet dibina di sekeliling kolam air panas ini.

Di chalet ini selama 3 hari 2 malam bosan sikit sebab siaran TV tiada, wifi lagi la tak ada… Sesiapa yang nak bertenet kena ke pekan Pengkalan Hulu. Tapi yang bestnya makan di sini memang sedap…. erkkk… abis la…. tak jugak diet….

6 comments:

Anonymous said...

Nasib saya kurang baik, kasut tinggal, charger hp tinggal, kamera tinggal, mmmm anak bini pun tinggal!

hjnaz

siti_m said...

tak pe hj nazri.... tinggal kejap je

kuIna said...

jln tu klu terus smpai la Sempdan... terus lg sampai Betong, Thailand dh dekat dah tu...

siti_m said...

kulna Jentayutiara
saya sampai ke sempadan je tak masuk sebab tak buat border pass dan tak de pasport.
tapi masa ke sini 7 tahun dulu sempat masuk sampai ke Betong

Hazlin Nazri said...

sakan nampak...

Anonymous said...

ada line telephone tak kat saner??
i rasa tempat mcm tue harusla ada kan..
pls reply..