Tuesday, September 1, 2009

Sekolah Dah Bermula

Salam semua.... Cuti sekolah dah habis dan hari nie bermula la sesi persekolahan. Bagi pelajar-pelajar tingkatan 5, hari ini bermula la Peperiksaan Percubaan SPM. Moga cuti yang bermula dari cuti khas H1N1 dan diikuti oleh cuti pertengahan penggal kedua dimanafaatkan sepenuhnya oleh pelajar tingkatan 5. Musim peperiksaan nie, cikgu kadang-kadang lebih berdebar-debar jika dibandingkan dengan pelajar. Boleh jawab ke? Aku ajar selama nie pelajar faham ke? Soalan senang ke susah? Macam-macam dalam fikiran cikgu....
Cuti baru nie cikgu-cikgu juga menduduki peperiksaan iaitu PTK. Hhhmmm... macam mana la keputusannya??? Persediaan tak seberapa pun. Apa-apa pun tunggu je la result nanti.
Cuti baru nie cuma ke Perlis untuk melawat abah di sana. Sempat jugak ke Padang Besar sekejap dan masa balik tue lalu ikut Chuping. Gambar di atas adalah ladang tebu Chuping yang saujana mata memandang. Bila tengok ladang nie terfikir macam mana gula boleh berkurangan di pasaran. Memang nak beli gula sekilo pun susah nak dapat sekarang. Bila jalan-jalan lagi ada sebahagian tanah tue ditanam dengan pokok getah. Tak tau la pulak kalo pokok getah tue telah menggantikan tebu atau memang ladang tebu. Kalo iye mungkin la sebab tue gula tak cukup sebab pokok tebu semakin kurang.
Balik dari Perlis singgah di Taiping sekejap untuk hantar adik yang ikut sama ke Perlis dan terus balik ke Manjung. Ke Perlis sekejap saja sebab Kijai datang ke rumah untuk sama-sama menyambut Ramadhan.

No comments: