Monday, October 27, 2008

Panggilan Dari Santiago, Chile

Pagi tadi sedang sibuk melayari internet, alangkah terperanjatnya saya bila menerima panggilan dari seorang kawan yang dah agak lama tidak berhubungan. Baru je semalam saya email kepada kawan nie untuk bertanyakan khabar dan tetiba pagi nie dapat panggilan dari dia. Bukan dekat-dekat tapi dari jauhhhhhhh... sangat iaitu dari Santiago, Chile. Kalo tak tau, kat benua Amerika Selatan ye. Chile nie jugak famous sebagai negara yang paling panjang di dunia. Tak caya cuba tengok peta di atas.


Sebenarnya dah lama tak berjumpa dengan Kak Zue nie, gambar di atas adalah kali terakhir berjumpa dengan Kak Zue dan suaminya Abang Zali pada 23 Ogos 2006. Bila tengok balik gambar-gambar lama ada lagi gambar nie. Nie diambil masa makan-makan di Restoren Satay Hj Samuri di Putrajaya dekat Anjung Warisan kot nama tempat tu. Lupa la.. Kak Zue atau Zubaidah binti Idris nie saya kenal dah lama iaitu sejak belajar di ITM, Shah Alam semasa mengambil kursus Diploma Pentadbiran Awam.
Mesti tertanya-tanya kenapa Kak Zue pergi sana, jauh sangat. Sekarang dia sedang bercuti tanpa gaji kerana mengikut suaminya yang bekerja di kedutaan Malaysia di Santiago bermula Disember 2007 dan ikut kata Kak Zue dia mungkin berada di sana sekurang-kurangnya selama 3 tahun. Katanya dia sedang menghitung hari untuk balik ke Malaysia. Di sana hanya ada 3 keluarga Malaysia sahaja, tentu la bosankan.... Sabar je la Kak Zue, ambik peluang nie untuk tengok negara orang. Bukan senang nak ke sana. Bertuah tue....

Gambar di atas pulak diambil dari website Kedutaan Malaysia di Santiago, dan kalau tak salah yang pegang tombak tu adalah anak-anak Kak Zue.

No comments: